Regler
FC2019
Tävlingsform Tävlingsformen
är s. k. Le-mans lopp, det lag som fått sin gokart
flest varv runt banan när tiden är ute vinner. Om det är
två eller flera lag som slutar på samma antal varv så
vinner det lag som får gokarten först över
mållinjen vid avflaggning. Vid start så startar lagen
samtidigt och deras startplacering är efter tidsträningen
innan. Vid varje tillfälle kör vi 20min tidsträning
samt 1h och 20min final.
Förarbyten Alla
lag måste göra minst 7 förarbyten, varje förare
får inte köra mer än 3 omgångar per tävling.
Om man inte får ihop mer än 2 personer till laget vid
något tillfälle kan dispans ges. Förarbyterna sker
i depån och på väg in i depån måste
extra försiktighet vidtagas. I depån är det däck
uppställda och ifall ett lags gokart kommer i kontakt med
dessa så blir laget bestraffat. Lagen kan även bli
bestraffade om domarna ser en vårdslös företelse i
depån eller om ett lag hindrar de andra lagen i depån.
Var 10min kommer det blinka ett ljus som indikerar att det är
dags att byta förare. När detta ljus börjar blinka
har man 2 varv på sig att gå in i depån och byta
förare.
Licensierade
kartingförare Licensierad
förare räknas en förare som har haft en
tävlingslicens i karting samt kört en tävling inom
3 år. Max
1 licensierad kartingförare per lag. Om
ett lag har en licensierad kartingförare får denna köra
max 1/3 av loppet. Samt laget får en straffvikt på
6kg.
Krockar/prejningar
Det
är strängt förbjudet att preja eller köra på
någon annan gokart på banan. Om detta sker så
bestraffas laget. Det är domarnas beslut som gäller, om
de anser en företelse medveten eller att föraren varit
oförsiktig så bestraffas laget med tidstillägg
eller Stop&Go. Vid omkörningar är det den gokart som
ligger först som väljer spår men han får
inte köra sick sack eller på annat sätt försöka
hindra bakomvarande gokartar. Om två gokartar är
ungefär jämsides in i en kurva så är man
skyldig att lämna plats åt varandra, den som ligger på
yttern får ligga kvar på yttern runt kurvan. Tänk
dock på att det är lätt att den andra glider ut i
utgången på kurvan, så man tar viss risk att
ligga kvar på yttern.
Publik/Förare
som inte kör I
bandepån får endast en förare från varje
lag befinna sig, den förare som skall ut och köra vid
nästa byte. Övriga förare och publik skall stå
bakom staketet till bandepån. Om inte detta följs så
kan laget bestraffas.
|