Regler FC2019

Tävlingsform
Tävlingsformen är s. k. Le-mans lopp, det lag som fått sin gokart flest varv runt banan när tiden är ute vinner. Om det är två eller flera lag som slutar på samma antal varv så vinner det lag som får gokarten först över mållinjen vid avflaggning. Vid start så startar lagen samtidigt och deras startplacering är efter tidsträningen innan. Vid varje tillfälle kör vi 20min tidsträning samt 1h och 20min final.

Förarbyten
Alla lag måste göra minst 7 förarbyten, varje förare får inte köra mer än 3 omgångar per tävling. Om man inte får ihop mer än 2 personer till laget vid något tillfälle kan dispans ges. Förarbyterna sker i depån och på väg in i depån måste extra försiktighet vidtagas. I depån är det däck uppställda och ifall ett lags gokart kommer i kontakt med dessa så blir laget bestraffat. Lagen kan även bli bestraffade om domarna ser en vårdslös företelse i depån eller om ett lag hindrar de andra lagen i depån. Var 10min kommer det blinka ett ljus som indikerar att det är dags att byta förare. När detta ljus börjar blinka har man 2 varv på sig att gå in i depån och byta förare.

Licensierade kartingförare
Licensierad förare räknas en förare som har haft en tävlingslicens i karting samt kört en tävling inom 3 år.
Max 1 licensierad kartingförare per lag. Om ett lag har en licensierad kartingförare får denna köra max 1/3 av loppet. Samt laget får en straffvikt på 6kg.

Krockar/prejningar
Det är strängt förbjudet att preja eller köra på någon annan gokart på banan. Om detta sker så bestraffas laget. Det är domarnas beslut som gäller, om de anser en företelse medveten eller att föraren varit oförsiktig så bestraffas laget med tidstillägg eller Stop&Go. Vid omkörningar är det den gokart som ligger först som väljer spår men han får inte köra sick sack eller på annat sätt försöka hindra bakomvarande gokartar. Om två gokartar är ungefär jämsides in i en kurva så är man skyldig att lämna plats åt varandra, den som ligger på yttern får ligga kvar på yttern runt kurvan. Tänk dock på att det är lätt att den andra glider ut i utgången på kurvan, så man tar viss risk att ligga kvar på yttern.

Publik/Förare som inte kör
I bandepån får endast en förare från varje lag befinna sig, den förare som skall ut och köra vid nästa byte. Övriga förare och publik skall stå bakom staketet till bandepån. Om inte detta följs så kan laget bestraffas.