Motorstadion 6H Le Mans

6 Timmars Le Mans tävling i Lidköping sön den 1 sep. Mer info kommer inom kort….

Lidköping

Upplägg tävling

6 timmars loppet är upplagt som en lagtävling
som alla kan vara med på. Det gäller för laget att
ta lagets gokart så många varv som möjligt runt
banan under 6 timmar. Sätt ihop ditt lag, gör det
som en företagsaktivitet, ett kundevent eller kör
med ditt kompisgäng. Ett oförglömligt event som
ingen glömmer i första taget.

 

Vad kostar det?

Det kostar 6500kr per lag och ni kan vara 2-8 deltagare per lag. 

Vad vinner man?

Dels vinner man äran att vara mästare till nästa år samt rabatt på anmälan till nästa års Le-mans. Även medaljer till de 3 främsta lagen samt vandringspris till vinnande laget.

 

Förutsättningar

Tidpunkt  
Söndagen den 1/9 kl 12-18. Med samling kl 11.
Mat
Vi kommer grilla korv med bröd och bjuda på, dricka finns till försäljning.
Träning
Det är ingen träning eller tidskval inplanerat innan racet utan vi börjar med racet direkt. Om ni vill träna inför tävlingen finns det lite drop-in platser på söndagen den 1/9 kl 10-11:15. Annars finns det träningsmöjligheter dagarna före racet. Dagen innan kl 14:30 kör vi ett öppet race i vår gokartcup där de flesta snabba förare kommer vara med.

 

Regler

Raceupplägg
Varje lag har varsin gokart och det gäller att ta gokarten så många varv som möjligt runt banan under 6 timmar. Om flera lag har samma antal varv så är det den ordningen som de passerar mållinjen som gäller. Lagen kommer starta enligt lottad startordning. Lagen kommer in och byter förare i depån under racet, varje lag måste bestå av minst 2 förare.
Viktning
Vi kommer vikta upp lagen till en snittvikt på 90kg. Lägsta snittvikt på laget är 63kg, detta för att vi skall kunna vikta upp till 90kg. Om alla lag har en lägre snittvikt än 90 kg så kan denna snittvikt sänkas. Har laget en högre snittvikt än 90 kg behöver inte laget några vikter. Laget måste i förhand bestämma hur många stinter varje lagmedlem skall köra då vi räknar ut snittvikten utefter detta.
Bestraffning
Vi använder ett fjärrstyrt system på gokartarna där vi kan ta ner farten på gokartarna antingen individuellt eller på alla gokartar samtidigt. Denna funktion använder vi för bestraffning, eller om det uppstår en situation som gör att vi behöver sänka farten på alla gokartar. Den normala bestraffningen är att laget får köra med 1 minuts körning på halvfart. Men det kan även vara längre bestraffningar. Vi har 1-2 domare på banan och deras beslut är enhälligt. De kan självklart inte se all ting, men om de upptäcker någon osjysst körning eller liknande så kommer de utdela varningar och bestraffningar. Laget kan även bli bestraffat om de inte sköter sig i depån(kör oaktsamt eller fel förare hoppar i gokarten). Medvetet preja en annan förare eller knuffa av en annan förare genererar en bestraffning med en gång. Körning som kan vara farligt för andra medtävlare kan också generera en bestraffning, t ex. Upprepade avåkningar. Vid omkörning är det den gokart som ligger först som väljer spår men han får inte köra sick sack eller på annat sätt försöka hindra bakomvarande gokartar. Om två gokartar är ungefär jämsides in i en kurva så är man skyldig att lämna plats åt varandra. Tänk dock på att det är lätt att man glider ut i utgången på kurvan så man tar en stor risk om man ligger kvar på yttern igenom en kurva. Om en situation bedöms som inte tillräckligt allvarlig för omedelbar bestraffning så kan laget få en varning. Tre varningar genererar 1 minuts bestraffning.
Förarbyte
Max körtid per stint är 35minuter. Varje lag måste göra minst 11 förarbyten. Lamporna som indikerar byte tänds var 30minut och då har laget 5 minuter på sig att komma in och byta förare. Om man inte gör det blir laget bestraffat. Vid förarbytena måste en ny förare åka ut i karten så att inte samma förare som kom in åker ut igen. Varje lagmedlem måste köra det antal stinter som angetts vid incheckning annars blir laget bestraffat. Lagen får göra fler än 11 förarbyten men de kommer då att förlora tid i depån. Vårdslös körning i depån genererar bestraffning på banan. Vid förarbytet får endast en lagmedlem förutom den som kommer in i depån vara i depåområdet.
Tankning
Vår personal kommer sköta tankningen av gokartarna. Vi kommer göra ett tankstopp där vi tar in gokartarna löpande efter ca 3h och stoppar dem lika länge under tankstoppet. Under tankstoppet får laget inte byta förare.
Avåkningar
Tänk på att gokartarna är endast byggda för att köras på asfalten och är ni utanför banan, d.v.s. på gräset, eller gruset eller på kurbsen så är det risk att bilen går sönder för er. Det blir lätt en punktering eller en drivrem som går av eller en spindelbult som ger upp. Kör man sönder bilen p.g.a. avåkning så får laget skylla sig själva. Ni får en ny bil av oss och ni får tillgodogöra era varv men vi återinsätter er inte på platsen ni hade innan gokarten gick sönder.
Kommunikation
Det är tillåtet med radiokommunikation mellan förare och övriga lagmedlemmar. Det är tillåtet med skyltar för att kommunicera med föraren på banan
Reklam
Möjlighet finns att på anvisade platser marknadsföra sig själva Det är dock inte tillåtet att sätta reklam på lånad utrustning.